Stofwisselingen


STOFWISSELINGEN

Van L-tryptofaan naar serotonine

L-tryptofaan is de natuurlijke variant van het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan zit

bijvoorbeeld in Tilsiter Kaas. Eet je deze kaas met bijvoorbeeld een lekkere spelt

zuurdesemboterham voor de koolhydraten, dan begint de spijsvertering. Door de

darmwand wordt tryptofaan opgenomen in het bloed en vervolgens in de lever omgezet

naar 5-HTP, een aminozuur. 5-HTP is in staat om door de hersenbarrière te gaan en

wordt in de hersenen omgezet naar de neurotransmitter serotonine. Dit gebeurt door

middel van een enzym dat in de hersenen zit. Als er genoeg serotonine is, dan wordt er

melatonine aangemaakt.

Als er voldoende tryptofaan in het bloed zit, dan is er ook een mogelijkheid dat dit

tryptofaan door de hersenbarrière gaat door middel van een LAT1 transporter. Echter

deze aminozuur transporter kan ook andere aminozuren door de hersenbarrière laten

gaan en deze andere zuren dringen altijd voor. Als je koolhydraatrijk voedsel tot je

neemt, dan wordt er een grote hoeveelheid insuline aangemaakt die de meeste van de

vijf concurrerende aminozuren uit de bloedbaan verwijdert. Tryptofaan heeft dan het

transportmechanisme voor zich alleen, waardoor er meer tryptofaan in de hersenen kan

komen. Zie het als een treintje: alle andere aminozuren willen voordringen, tryptofaan

blijft over en mist de trein. Koolhydraten laten tryptofaan eerst instappen. Als tryptofaan

in de hersenen is aangekomen, wordt het door middel van een enzym

(tryptofaanhydroxylase ) omgezet naar 5-HTP. Voor deze omzettingen zijn vitamine

B3, B6, B9, B11, Ester-C, zink en magnesium (citaat/stearaat ) nodig. Een goede

hoeveelheid aan verschillende vitamine is noodzakelijk en vooral een goede

dagdosering aan vitamine B, omdat deze vitamines door stress snel worden

genihiliseerd. Dit kun je o.a. bij de arts met een ES Teck Body Scan laten meten en

regelmatig laten controleren, zodat je daar met de juiste dosering van

voedingssupplementen op kan anticiperen.

Van L-tyrosine naar dopamine

L-tyrosine is de natuurlijke variant van het aminozuur tyrosine. Tyrosine zit bijvoorbeeld

in sesamzaadjes, kalkoen en gruyère kaas. Eet je deze voeding, dan begint de

spijsvertering. Door de darmwand wordt tyrosine opgenomen in de bloedbaan. Tyrosine

hoeft niet net als tryptofaan eerst in een voorloper te worden omgezet. Tyrosine kan

alleen door de hersenbarrière heen met dezelfde LAT1 transporter als er een eiwitrijke

voeding bij genuttigd wordt: dan krijgt tyrosine voorrang. In de hersenen aangekomen, is

er een enzym (tyrosinehydroxylase) nodig om het om te zetten in aminozuur L-dopa. Dit

aminozuur is de voorloper van de neurotransmitter dopamine. Het transport van tyrosine

door de hersenbarrière gaat gemakkelijker als er ook alfa-linoleenzuur in de voeding

aanwezig is. Voor deze omzetting zijn vitamine B3, B6, B11, B12, ijzer, magnesium

(citaat/stearaat ), koper en zink nodig. In tuinbonen en fenegriek zit van nature L-dopa.

Ook in groene thee zit L-dopa, de L-theanine is hiervoor verantwoordelijk. Je moet dan

alleen wel veel groene thee drinken!