Kook je gelukshormonen weer op peil

Met het nieuwe boek “Eet puur geluk met Dymphina”

 

Bekijk een voorproefje van mijn boek

Eet puur geluk met Dymphina

SEROTONINE = ONS GELUKSHORMOON

Serotonine is de belangrijkste neurotransmitter die een rol speelt bij angstgevoelens en depressiviteit en serotonine is de neurotransmitter die geassocieerd wordt met geluk en jezelf goed voelen.

Een neurotransmitter is een overdrachtsstofje in de hersenen, dat ervoor zorgt dat de neuronen met elkaar kunnen “communiceren”. Als serotonine dus ontbreekt of er is een tekort, dan wordt het andere neuron om te communiceren niet aangezet en dan gaat het mis!

De amygdala (onderdeel van je limbische systeem) verwerkt prikkels van onze zintuigen en koppelt deze aan emoties. Je kan de amygdala trainen door bijvoorbeeld NLP- of RET- therapie. Serotonine beïnvloedt de werking van de amygdala. Bij een tekort aan serotonine gaat dit steeds lastiger. Het is dus van groot belang een goed serotoninegehalte te behouden en zo nodig weer op te bouwen.

DE FUNCTIE VAN SEROTONINE

  • Serotonine is belangrijk voor de stemming, een te laag niveau kan depressieve klachten veroorzaken.
  • Serotonine is nodig om melatonine aan te maken, melatonine zorgt ervoor dat je kunt slapen.
  • Serotonine is nodig voor een goed seksleven.
  • Serotonine heeft invloed op angst en neemt af bij langdurige stress.
  • Serotonine zorgt voor een stabiele emotionele balans en geeft zelfvertrouwen.

Serotonine ontstaat uit een aminozuur te weten L- tryptofaan (dit is een stukje eiwit) dus je kunt het gewoon eten. L-tryptofaan zit vooral in de volgende voedingsmiddelen:

  • Soja
  • Kaas (Mozzarella, Parmezaanse kaas, Cheddar)
  • Kip
  • Kalkoen
  • Schaal- en schelpdieren
  • Inktvis
  • Ei
  • Pompoenzaden
  • Sesamzaad
  • Zonnebloempitten
  • Linzen

STOFWISSELING VAN L-TRYPTOFAAN NAAR SEROTONINE

L-tryptofaan is de natuurlijke variant van het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan zit bijvoorbeeld in Tilsiter Kaas. Eet je deze kaas met een lekkere spelt zuurdesemboterham voor de koolhydraten, dan begint de spijsvertering. Door de darmwand wordt tryptofaan opgenomen in het bloed, het koolhydraat is hierbij van essentieel belang om te kunnen transporteren. De L-tryptofaan wordt vervolgens in de lever omgezet naar 5-HTP. 5-HTP is in staat om door de hersenbarrière te gaan en wordt in de hersenen omgezet naar de neurotransmitter serotonine. Dit gebeurt door middel van een enzym dat in de hersenen zit. Als er genoeg serotonine is, dan wordt er melatonine aangemaakt.

HET TRANSPORT

Als er voldoende tryptofaan in het bloed zit, dan is er ook een mogelijkheid dat dit tryptofaan door de hersenbarrière gaat door middel van een LAT1 transporter. Echter deze aminozuur transporter kan ook andere aminozuren door de hersenbarrière laten gaan en deze andere aminozuren dringen altijd voor. Als je koolhydraatrijk voedsel tot je neemt, dan wordt er een grote hoeveelheid insuline aangemaakt die de meeste van de vijf concurrerende aminozuren uit de bloedbaan verwijdert. Tryptofaan heeft dan het transportmechanisme voor zichzelf, waardoor er meer tryptofaan in de hersenen kan komen.
Zie het als een treintje: alle andere aminozuren willen voordringen, tryptofaan blijft over en mist de trein. Koolhydraten laten tryptofaan als eerste instappen. Als tryptofaan in de hersenen is aangekomen, wordt het door middel van een enzym (tryptofaanhydroxylase) omgezet naar 5-HTP.

VITAMINE & MINERALEN

Voor deze omzettingen zijn vitamine B3, B6, B9, B11, Ester-C, plus zink, ijzer en magnesium (bisglycinaat). Goede multivitamines zijn dus noodzakelijk en vooral een goede dagdosering aan vitamine B, omdat deze vitamines door stress snel worden genihiliseerd. Dit kun je o.a. bij een orthomoleculair arts met een Es Treck Body Scan laten meten en regelmatig laten controleren. Of koop een test bij Medivere.nl, zodat je daar met de juiste dosering van voedingssupplementen op kunt anticiperen.

GELUK = EETBAAR

Serotonine verhogen kun je dus doen door voeding tot je te nemen die rijk is aan L-tryptofaan. Hiermee neem je al een belangrijke stap in de goede richting om je beter te voelen. Besef wel dat je moet volhouden. Hoe lager je serotoninegehalte is, des te langer het duurt voordat het op peil is. Maar weet: als je geen start maakt, dan blijf je hangen in het gevoel dat je nu hebt.

DOPAMINE

De andere neurotransmitter die je moet aanvullen is dopamine. Deze heb je nodig voor een gezonde zelfverzekerdheid, een gezond libido, een betrouwbaar immuunsysteem, goede motoriek en een goed werkend zenuwstelsel. Dit is dus een neurotransmitter die van wezenlijk belang is. Dopamine wordt niet alleen door stress, spanning en slechte voeding verlaagd, maar ook door het gebruik van cafeïne, alcohol, suiker en aspartaam. Het is daarom verstandig deze stoffen voorlopig te vermijden. Ook onze emotie angst laat dopamine dalen. Je doet er dus verstandig aan als je in een situatie zit die onplezierig is, zoals een burn-out of depressie, deze voedingsmiddelen te vermijden en daarnaast jezelf te trainen in het omgaan met je angsten. Anders vul je enerzijds jouw potje dopamine aan en laat je het anderzijds weer leeglopen en dat is niet jouw doel. Je wilt jezelf immers weer beter en goed voelen!
Dopamine helpt bij het doorleven van emoties als plezier en opwinding. Bij een tekort aan dopamine liggen zwaarmoedigheid, verslaving, ADHD, Parkinson en stress op de loer. Je kunt met de juiste voeding je dopaminegehalte verhogen en op peil houden. Ook dopamine kun je niet kant-en-klaar eten. Dopamine wordt gevormd uit het aminozuur tyrosine.

DE FUNCTIE VAN DOPAMINE

  •  Dopamine is belangrijk voor: ideeën, creativiteit, motivatie, initiatief en plezier.
  • Dopamine zorgt voor een goede concentratie.
  • Dopamine zorgt voor een goed en beter geheugen.
  • Dopamine zorgt voor een goede balans in de emotie.
  • Dopamine zorgt er letterlijk voor dat je “in beweging komt” het zogenaamde “starten”. • Dopamine zorgt voor een gezonde eetlust.
  • Dopamine zorgt voor een gezonde zin in seks.
  • Dopamine geeft je een blij gevoel.

Tyrosine zit vooral in de volgende voedingsmiddelen:

  • Amandelen (amandelmelk)
  • Pure chocolade (vanaf 86%)
  • Ei
  • Vis
  • Kaas (Tilsiter/Cheddar/Mozzarella/Parmezaanse kaas)
  • Wild (eend/hert)
  • Wilde zalm
  • Zaden
  • Volkoren producten (zilvervliesrijst/meergranen pasta)
  • Peulvruchten

Dopamine ontstaat uit een aminozuur, te weten L- tyrosine (dit is een stukje eiwit) dus je kunt het gewoon eten. Hoe? Dat is hier lezen in mijn boek.

DE STOFWISSELING VAN TYROSINE

L-tyrosine is de natuurlijke variant van het aminozuur tyrosine. Tyrosine zit bijvoorbeeld in sesamzaadjes, kalkoen en gruyèrekaas. Eet je deze voeding, dan begint de spijsvertering. Door de darmwand wordt tyrosine opgenomen in de bloedbaan. Tyrosine hoeft niet net als tryptofaan eerst in een voorloper te worden omgezet. Tyrosine kan alleen door de hersenbarrière heen met dezelfde LAT1 transporter, echter dan dient er een eiwitrijke voeding bij genuttigd te worden, zodat tyrosine voorrang krijgt. In de hersenen aangekomen, is er een enzym nodig te weten: tyrosinehydroxylase om het om te zetten in aminozuur L-dopa.

TRANSPORT

Het transport van tyrosine door de hersenbarrière gaat gemakkelijker als er ook alfa- linoleenzuur in de voeding aanwezig is. Voor deze omzetting zijn de vitamines B3, B6, B11, en B12 nodig, plus ijzer, magnesium (bisglycinaat), koper en zink.

In tuinbonen en fenegriek zit van nature L-dopa! Ook in groene thee. De L-theanine, is hiervoor verantwoordelijk. Je moet dan alleen wel heel veel groene thee drinken!

VOLDOENDE DOPAMINE

Als je voldoende dopamine hebt, dan wordt er uit dopamine ook adrenaline en noradrenaline gemaakt. Ook deze twee neurotransmitters zijn van levensbelang. Noradrenaline werkt opwekkend voor de motivatie, alertheid en concentratie. Je kunt herinneringen vormen en informatie lang opslaan.
Bij deze aanmaak heb je wel voldoende zuurstof nodig. Je moet je woning goed luchten en zelf voldoende bewegen, zodat er meer zuurstof in je bloed kan worden opgenomen. Dus haal die benen van de bank en ga een paar keer per week naar de sportschool of maak lekkere wandelingen in de natuur.
De volgende vitamines en mineralen zijn nodig om de omzetting goed te laten verlopen: Vitamine B3, B6, B9, B12, vitamine C (de vorm van onze lichaamseigen vitamine Ester-C), ijzer, magnesiumbisglycinaat en koper.

JOUW NIEUWE LEVEN

Besef terdege dat je aan een nieuw deel van je leven gaat beginnen. Dit kost tijd, inzicht en wilskracht. Hou vol en neem de tijd! Alleen door dit werkelijk te doen, kom je op een punt dat het een onbewuste gewoonte is geworden om gezonder en bewuster te leven.